Skrotbilar köpes i Stockholm av många hugade spekulanter. För inte så länge sedan måste en bilägare betala för att skrota bilen. Den tiden har totalt förändrats. Förutom bilskrotar finns många olika aktörer. som överbjuder varandra i jakten på uttjänta bilar. Bland dessa finns tydliga spår att det förekommer illegal verksamhet i branschen. Skrotbilar hämtas kontinuerligt av bildemonteringar. Dessa sanerar fordonen före bilåtervinning. Vissa erbjuder självplock av begagnade bildelar. Det finns bilskrotar, som betalar upp mot 2 000 kr vid inlämning av ett komplett fordonsvrak. Orsaken till förändringen är den lyckade utvecklingen av återvinningsprocessen.
Bilskroten tjänar pengar på att sälja begagnade bildelar. Utöver reservdelar är metallen, så som järn, aluminium, koppar och katalysatorn en stor inkomstkälla.
Kontaktuppgifter till bilskrotar som bör betala för skrotbilar i Stockholm.
Under senaste decenniet har bilproducenterna nått Naturvårdsverket ställda krav. 95 procents av bilens vikt återgår som råvara till reproduktion. Processen, som leds av Bil Sweden, har med Stena Recyclings fragmenteringsanläggningar förvandlat värdelöst skrot till en bil med visst värde. Men under resans gång har andra problem iakttagits när skrotbilar köpes i Stockholm. Det beräknade antalet bilar för avregistrering har inte på långa vägar samlats in. Och det har uppmärksammats på riksdagsnivå. Motion 2017/18 ”Skrotningspremie för gamla bilar” belyser problemet utan någon djupare analys. Men där konstateras, att insamling av uttjänta bilar inte följt givna direktiv. Samtidigt larmar Naturvårdsverket genom Illegala gränsöverskridande transporter av avfall för: ”Skrotbilar och bildelar utgör merparten av de illegala gränsöverskridande transporterna av avfall som stoppats. De flesta stoppas ut ur landet”
Skrotbilar köpes i Stockholm & efterfrågas av flera aktörer
Defekta, trasiga och avställda bilar i befintligt skick efterfrågas genom dagliga annonser. Utöver, skrotbilar köpes i Stockholm, har ett nytt häpnadsväckande intresse skapats för de miljöfarliga avfallen som dessa fordon utgör. De dumpade skrotbilarnas påverkan på miljön har beskrivits i otaliga inlägg. Och det är tydligt, att illegala verksamheterna snarare har ökat än minskat, trots bildemonteringars ersättningar. Det är naturligt att skrotbilar köpes i Stockholm av de aktörer som betalar bäst. Men det kan vara stor skillnad mellan ett lovat pris och den ersättning, som bjuds vid hämtningen av fordonet. Av många inlärda skäl är bilen nu ”värdelös” för upphandlaren.
Inte ens då ägaren beslutat om att skrota bilen, kan han vara säker på att detta blir gjort. Endast vid de tillfälle då han själv lämnar bilen till en auktoriserad bilskrot finns en sådan garanti. Därför skall den aldrig hämtas utan att ett mottagningsbevis utfärdas till ägaren, när skrotbilar köpes i Stockholm. Vid transporter bör en bärgare med tillstånd från Länsstyrelsen anlitas. En skrotbil klassas som miljöfarligt avfall. Enligt miljöbalken ansvarar ägaren för fordonet tills det är avregistrerat hos Trafikstyrelsen. Vilket kan medföra oegentligheter om och när bilen hamnar i orätta händer. Detta är speciellt viktigt att tänka på, om skrotbilarna köpes, i annat syfte än just skrotning.