Fusk med skrotning av bilar

Fusk med skrotning av bilar

Fusk med skrotning av bilar. Det är inte bara bland bilskrotar som målvaktarna har hittat ett ostört område att bedriva sin kriminella verksamhet i. Att den organiserade brottsligheten allt mer använder dessa kan troligtvis bero på att ”affärerna” för det mesta sker via internet. Där är det enklast att nå ut till marknaden. Det är enkelt att hitta källan för brottsligheten men det verkar svårt för rättsväsendet att lagföra de verkliga brottslingarna.

LÄS MER: Målvakternas inträde bland skrotbilar

I flera år har ansvariga myndigheter redogjort problemen med omorganisation och underbemanning, som resulterar i längre utredningstider. Detta i sin tur uppmuntrar mer än avskräcker de illegala verksamheterna.  Ett välkänt och omdebatterat område är de målvakter som organiseras av bilägare som vill parkera gratis. Problemet hör stötts och blötts. Men någon radikal lösning som en gång för alla sätter stopp för verksamheten har inte presenterats. Beloppet som undanhålles statskassan kan tyckas vara stort i sammanhanget, målvakter i den organiserade brottsligheten. Men det kan betraktas både harmlöst och amatörmässigt i jämförelse med liknande uppläggningar i den undre världen.

Fusk med skrotning av bilar. Det är inte bara bland bilskrotar som målvaktarna har hittat ett ostört område att bedriva sin kriminella verksamhet i.
Fusk med skrotning av bilar. Det är inte bara bland bilskrotar som målvaktarna har hittat ett ostört område att bedriva sin kriminella verksamhet i. Anlita företag som har auktorisation om du skrota bilen. Flera bilskrotar i Göteborg skrotar bilar miljövänligt.
LÄS MER: Hur gör man med trasiga bilar

Här finner man ofta en missbrukare utan några sociala anknytningar. Det är inte samma person som startat verksamheten. Troligtvis har företaget ändrat form genom konkurser och dyl. Ett företagsnamn kan figurera med upp till tre olika organisationsnummer. En röd tråd visar dock vägen till upphovsmannen för den alerta utredaren. Uppstarten är ofta att oregistrerade företag ( hos Bolagsverket och Skatteverket) dyker upp väl maskerade förutom att organisationsnummer saknas. 

Efter inkörning och tester om uppmärksamhet registreras företaget hos Bolagsverket för att ge sken av att vara seriöst. Vid minsta konfrontation från någon myndighet avslutas företaget hos Bolagsverket (gärna genom konkurs) för att senare registreras igen med nytt organisationsnummer för att fortsätta fusk med skrotning av bilar. Detta kan upprepas och vid något tillfälle kan en målvakt sättas in som totalansvarig för företaget. Men det finns en tråd att linda och som också visar penningflödet för den noggranna utredaren.

LÄS MER: Skrota bilen hos en seriös och godkänd aktör

Förutom utpekade företagsmålvakter förekommer även andra avarter inom kriminell verksamhet. I motion 2017/18:246 angående förslag till skrotningspremie för gamla bilar. Den nämner ett mycket lågt omhändertagande av skrotbilar jämförelsevis tidigare år.  Ett inlägg som gjorts visar en mycket stor differens finns mellan nyregistrering, avregistrering och avställningar. En jämförelse med tidigare års redovisningar från Transportstyrelsen skulle detta innebära att hundratusentals skrotbilar måste ha dumpats någonstans. Och så är det troligtvis – men inte i Sverige.

LÄS MER: Hur gör man om man inte kan köra bilen till skroten

Men ägare av avställda skrotbilar är registrerade, och att spåra dessa är inte svårare än att hitta målvakterna till felparkerade bilar.  Vid omhändertagande av en skrotbil är det enkelt att byta ägare i stället för avregistrering hos TransportstyrelsenEn snabb koll på en auktoriserade bilskrots bilinnehav visar att det är fusk med skrotning av bilar. Den illegala, lönsamma och tydligen riskfria utförseln av uttjänta bilar har ökat kraftigt.  Många av dessa bilar har lämnats in för skrotning på grund av höga miljöfarliga avgasutsläpp. Men den goda viljan att förbättra miljön genom utfasning av skrotbilarna faller dock pladask tills dess att verksamheten stoppas.  I stället för att minska de miljöfarliga utsläppen exporteras de nu till länder med mindre miljökrav.