Alla bilar har något värde. Det gäller även för uttjänta fordon. För några år sedan betydde att skrota sin bil, en kostnad för ägaren. Men mycket har hänt det senaste decenniet.
Vilken bilskrot betalar bäst?
Vill du ha bra betalt för din skrotbil? Antagligen betalar Uffes bilskrot ut bäst ersättning för skrotbilar i närheten av Göteborg. Förmodligen har han den högsta skrotpremien för en uttjänt bil i hela Sverige. Just nu är skrotpriset 3 500 kr för en bil som är komplett och som har original katalysatorn kvar.
Bilvraken återvinns idag med mer än 95 procent av vikten. Det ger ett stort belopp i återbäring, som går till andra än de tidigare ägarna. Visserligen finns det bilskrotar i landet som betalar ut en liten skrotningspremie för en komplett bil, som framförallt måste ha en original katalysator. Många bildemonteringar betalar väldigt lite då fordonen lämnas in. Och det är detsamma som att skänka bort eller kasta pengarna i sjön. Men hos Uffes bilskrot på Orust betalar man ut 3 500 kr för en komplett skrotbil med original katalysator.
Skrota bilen & få 3 500 kr på Sveriges bästa bilskrot
Uffes bilskrot på Orust betalar bäst i Sverige när man ska skrota en bil. Företaget betalar 3 500 kr för en komplett bil med original katalysator vid inlämning. Årsmodell och skick har ingen betydelse. Uffes bilskrot är auktoriserad och är en av de största aktörerna i Sverige. Företaget välkomnar kunder från hela Sverige. Saknas delar på bilen, ring för mer information.
Kontaktuppgifter: Uffes bilskrot, Övre Hoga 126, 472 96 Varekil, Tel 0304-474 76
Oftast är en original katalysator på en skrotbil värd mer pengar än var vissa bilskrotar är beredda att ge för hela bilen. Återvinningsvärdet på katalysatorer är från 1000 kr till 3000 kr. Om den går att återanvända kan värdet vara upp till 6000 kr. Den är relativ enkel att demontera ner själv. Det bästa av allt är att det kan sitta 2 st på vissa bilar.
Upp till 6000 kr kan man tjäna på en begagnad katalysator
Bara originalkatalysatorn är värd mellan 1000-6000 kr på en skrotbil. Det finns personer som lever kvar i en gammal föreställning, där dumpning var det billigaste sättet att bli av med vraket. Men nu råder ett annat förhållande. Skrotfirmorna slåss inbördes för att komma över vraken. Att vissa i landet betalar flera tusen kronor är ett bevis på konkurrensen och skrotbilarnas egentliga värden. Därför finns ingen anledning att skrota bilen utan acceptabel ersättning.
Plocka delar & tjäna upp till 10 000 kr för din skrotbil
Målet skall alltid vara att få samma ersättning som ges av någon annan skrotfirma. Summan bör vara stigande från dagens två tusen kronor. Om inte en godtagbar ersättning erhålles kan ägaren kompensera detta genom att själv plocka ut vissa komponenter eller delar före inlämningen. En katalysator innehåller platina och kostar cirka 10 000 kronor ny. Det finns mycket att återvinna av ädelmetallen, och värdet ligger mellan 1 till 6 tusen kronor. Vissa modeller med stora motorer har ibland två stycken. Stereon är också enkel att plocka ut och sälja. Det finns även fragmenteringsföretag, som tar emot elektronik mot bra betalning. Listan över säljbara delar kan naturligtvis göras längre. Men med ganska enkla medel nås den önskade ersättningen då bilen skrotas.
Bilskrotar krigar om att få skrotbilen
Med tanke på den tuffa konkurrensen mellan bildemonteringarna bör skrotbilsägaren ta tillfället i akt och kontakta dessa. Vissa bilmärken och modeller är mer eftertraktade än andra. Och det gäller framför allt komponenterna i drivlinan. Många motorer havererar på grund av slarv med byte av rem till kamaxeln. En begagnad ersättningsmotor är oftast enda alternativet före skrotning av sådan bil. Delar söks även på Blocket. Ersättning med 2000 kronor kan med lite tur femdubblas vid rätt tillfälle. Sämsta alternativet, för en bilägare, är att ställa av bilen i avvaktan på någon förändring. Ett sådant förfarande leder definitivt till kostnader istället för en tänkt ersättning, när bilen så småningom måste skrotas.