Bilproducenternas roll vid skrotning av bil

Bilproducenternas roll vid skrotning av bil

Bilproducenternas roll vid skrotning av bil. Bilproducenterna är en sammanslutning. Av biltillverkare, importörer,försäljare, auktoriserade bilskrotar och fragmenteringsföretag. 99 % av tillverkare, importörer och nybilsförsäljare. Är samlade i branschorganisationen BIL Sweden. Som i sin tur utser auktoriserade bilskrotningsföretag. Fragmenteringsföretag med Stena Recycling i spetsen ingår i gruppen. År 2007 utkom EU med direktiv 2000/53/EG gällande uttjänta fordon med totalvikt understigande 3,5 ton. Detta år upphörde skrotningspremie för skrotbilar att gälla och Förordningen om producentansvar SFS 2007/185 infördes. Samtidigt presenterades Bilskrotningsförordningen SFS 2007/186 med ställda krav till bilskrotningsföretagen och producenternas mottagningsställen.

Bilbärgning Gbg AB betalar ut skrotbilspremie för defekta och krockade bilar som är nyare än 2006. Besök hemsidan bilskrotgbg.se för en kostnadsfri värdering. Äldre och sämre bilar hämtas gratis för skrotning hos en auktoriserad bilskrot.

Bilproducenternas ansvar enligt förordningen är att skapa ett mottagningsnät. Med Länsstyrelsen auktoriserade mottagningsställen. Förutsättningarna skulle vara att ett skrotningsföretag fanns inom bilägarens hemort med max 50 km avstånd. De av producenternas valda bilskrotar måste kostnadsfritt ta emot inlämnade skrotbilar. Förutsättning är att dessa är kompletta. Inlämning kan ske hos andra auktoriserade bilskrotar men då finns ingen garanti för gratis sådan hos skrotfirman. Bilproducenternas roll vid skrotning av bil är gratis om bilen är komplett. Vissa undantag kan göras i vissa glesbygdsområden. Producenterna skall samråda med kommunerna vad gäller mottagningsställen och rapporteringar. Mer information om att skrota bilen och hur man gör med en förbrukad bil.

Bilskrotarnas ansvarar för redovisning av omhändertagna fordon och att dessa blir avförda ur vägtrafikregistret. För ett antal år sedan konstaterades att endast 50 % av landets bilskrotar  lämnade dessa uppgifter till berörd kommun eller branschorganisation. En förklaring kan vara att även auktoriserade skrotar, som inte är bundna till bilproducenterna, tar emot skrotbilar och är inte bundna till något avtal. En nyligen utkommen antagen motion (2017/18:246) gällande skrotningspremie för gamla bilar visar på många befintliga problem inom området. Det kan tolkas att förordningarna som tillkom under år 2007 inte givit tänkt resultat.

Bilproducenternas roll vid skrotning av bil. Bilproducenterna är en sammanslutning av biltillverkare, importörer,försäljare, auktoriserade bilskrotar och fragmenteringsföretag
Bilproducenternas roll vid skrotning av bil. Bilproducenterna är en sammanslutning. Av biltillverkare, importörer,försäljare, auktoriserade bilskrotar och fragmenteringsföretag

Det är i första hand producentansvaret som pekas ut som utgör den största bristen. Producenterna, som lyckats mycket bra med materialåtervinning. Samarbete med bilskrotare och fragmenteringsföretag. Där målet av 95 % av skrotbilens vikt återanvändes nåtts. Kanske brustit i kraven som ställs vad gäller rapportering och uppföljning. I riksdagens motion står bland annat att ”antalet bilar som lämnas in till skrotning har minskat kraftigt”.  Det tänkta resultatet med förordningarna från 2007 har inte nåtts med tanke på den miljöförstöring som förorsakas av skrotbilar. Därför har ånyo förslag om återinförande av bilskrotningspremie blivit aktuell för beredning av regeringen. Men ju längre tiden går dess fler ingående faktorer tycks skönjas i problemen med skrotbilar. En ny bilskrotningspremie känns avlägsen. Bilproducenternas roll vid skrotning av bil, är bilen komplett skall skrotningen vara gratis.

LÄS MER: Boka gratis transport till bilskroten
LÄS OCKSÅ: Vilken skrot betalar bäst