Klenoder hos bilskrot i Göteborg

Klenoder hos bilskrot i Göteborg

Klenoder hos bilskrot i Göteborg. Den första klenoden som eftertraktades hos bilskrotarna var Volkswagen typ 1. Och det var redan på 1960-talet som de ombyggda VW dök upp i form av Beach Buggies. I USA hade dessa baggar varit populära i många år. På den här tiden fanns det många hyggliga exemplar att hitta på en bilskrot i Göteborg till exempel. Volkswagen typ 1 hade varit mycket populär just i Göteborg. För att vara ett perfekt ombyggnadsobjekt skulle framfjädrarna vara av typ torsionsfjädring. Motorns effekt och chassits låga vikt passade också perfekt för de krav som ställdes för det ombyggda fordonet. Samtidigt godkändes en förkortning av chassit med 400 mm. Ombyggnationer, som krävde större ingrepp riskerade att klassas inom ”amatörbyggda fordon” med många specifika myndighetskrav.

LÄS MER: Köpare av begagnade bilarklagar mest

Många bildade klubbar för att hjälpa varandra med rådgivning och bistå med speciella verktyg. Det mest komplicerade arbetet blev själva frigörandet och avluftningen av karossen från chassit (bottenplattan). Att lossa rostiga bultförband, utan att göra betydande skador, var ett tidskrävande arbete. Efter förstärkning av underredet och genomgång av bildelar som skulle återanvändas var det dags för montering. Eftersom det fanns färdiga monteringssatser för kompletta karosser inkl. dito tillbehör var arbetet ganska enkelt. Markeringar före borrning för alla tillbehör krävde dock stor noggrannhet. klenoder hos bilskrot i Göteborg. 

LÄS MER: Tips på hur man lagar och fixa bilen själv

Vid den här tidpunkten skedde andra ombyggnader. Den så kallade EPA-traktorn tillät 15-åringar att köra ”bil” på allmän väg. Bara i 30 km/tim. enligt lag, men med den kom också känslan av frihet för många yngre personer. Och även nu fann man de perfekta bilarna för  projektet. Volvo Duett med den högvarviga motorn och stora antalet fanns bland andra klennoder hos bilskrot i Göteborg passade perfekt. Bland det viktigaste kravet för ombyggnad var utväxling 10:1. Det betydde att växlar över tvåan måste spärras enligt lag. Men Duettens högvarviga motor tillät hastigheter upp mot 60 km/tim. med godkänd utväxling.

Klenoder hos bilskrot i Göteborg. Den första klenoden som eftertraktades hos bilskrotarna var Volkswagen typ 1. Och det var redan på 1960-talet som de ombyggda VW dök upp i form av Beach Buggies.
Klenoder hos bilskrot i Göteborg. Den första klenoden som eftertraktades hos bilskrotarna var Volkswagen typ 1. Och det var redan på 1960-talet som de ombyggda VW dök upp i form av Beach Buggies. Att plocka delar på bilskroten när någon skulle skrota bilen Göteborg var en förutsättning för projekten.
LÄS MER: Få tag i gamla begagnade bildelar till Volvo

Duettens roll övertogs senare av Volvo 240-serien, som också var frekvent hos bilskrotar. Men för att råda bot mot de otaliga fortkörningarna ändrades kraven. Den ombyggda EPA-traktorn skulle konstrueras så att max. hastighet nåddes med 30 km/tim. plus/minus 10 %. För att sammanfalla med EU-krav har max hastighet ändrats till 45 km/tim. Med detta ändrades klassen till A-traktor även om EPA-traktor lever kvar i folkmun. Bilskrot i Göteborg och övriga landet har tjänstgjort till att förgylla vardagen för många både gamla och unga. Klenoder hos bilskrot i Göteborg, begagnade bildelar som återanvänds igen. Vad blir nästa överraskning?

LÄS MER: Hur mycket får man när man skrotar bilen

One thought on “Klenoder hos bilskrot i Göteborg

Kommentarer inaktiverade.