Biltjuvars utveckling

Biltjuvars utveckling

Biltjuvars utveckling har funnits sedan bilen introducerades på marknaden. Och tjuvarna hänger med i biltillverkarnas alltmer sofistikerade utvecklingar av stöldsäkra nyheter. För ett antal år sedan kunde en på gatan lärd person lätt bryta sig in i en bil , tjuvkoppla och åka iväg. Det tog inte många minuter i anspråk och bilen försvann spårlöst. 

Demonterade eller i befintligt skick skickades de vidare utomlands. Idag är inte den metoden gångbar, förutom i mycket gamla bilar, beroende på de effektiva elektroniska utrustningarna tillverkarna byggt in i sina attraktiva bilen. Tjuvarna fick därför ändra taktik med sin verksamhet. Istället för att transportera bort bilen för isärtagning i någon verkstad började man plocka bort delar på plats. Nu blev det ett beställningsjobb. Man visste på förhand vilken del på ett bestämt bilmärke innan man gick till handling.För många ägare blev resultatet av en sådan påhälsning att bilen måste lämnas in till någon bilskrot

LÄS MER: stölder av nya bilar och  av uttjänta skrotbilar

Men hjärnorna bakom den organiserade brottsligheten låg inte på latsidan. Tillverkarnas fiffiga elektroniska tjuvskyddsanordningar skulle med ännu bättre elektronisk utrustning mötas. Och snart hade den organiserade verksamheten tagit kontroll över stölderna av de nya och dyra bilmodellerna. Med hjälp av sin sofistikerade utrustning kunde man öppna och starta bilen med hjälp av ägarens egna nyckel. Biltjuvars utveckling. Den kunde ligga i ägarens rockficka i den låsta och inbrottssäkra bostaden. Brottsligheten hade med god marginal nått ifatt tillverkarna geniala konstruktioner

Biltjuvars utveckling har funnits sedan bilen introducerades på marknaden. Och tjuvarna hänger med i biltillverkarnas alltmer sofistikerade utvecklingar av stöldsäkra nyheter.
Biltjuvars utveckling har funnits sedan bilen introducerades på marknaden. Och tjuvarna hänger med i biltillverkarnas alltmer sofistikerade utvecklingar av stöldsäkra nyheter.

Det finns enkla motåtgärder för en ägare att göra. Genom att isolera nyckeln, så att inga elektroniska impulser tränger ut, kan inte tjuvens dito komma i kontakt med den Problemet är att de flesta ägarna inte känner till riskerna. Ett annat hjälpmedel som konstruerats som hjälp till tjuvar, som i första hand är ute för att länsa bilars innehåll, är en elektronisk störningssändare. Med hjälp av den behöver man inte bryta sig in i bilen, vilket ägaren kanske ha säkerställt sig för. När föraren lämnar sin bil och trycker på nyckeln är tjuven inte långt borta. Biltjuvars utveckling med sin störningsanordning hindrar han förarens signal att nå bilens sensorer. Och bilen lämnas olåst. Tjuven kan välja tidpunkt att komma tillbaka och hämta det han vill ha.

LÄS MER: Kriminella skor sig på elcykelpremien

Företagsbilar med ofta dyrbara verktyg är ofta målet för verksamheten. Bland de organiserade tjuvligornas mer lönsamma område är den illegala utförseln av bilar som av någon anledning blivit utdömd och därför ska bli föremål för bilskrotNågonstans på vägen, mellan ägarens lämning av bilen för transport till en bilskrot tills  skrotbilen skall fragmenteras och återvinnas, försvinner den plötsligt. 

LÄS MER: Bästa tipsen om du måste skrota en bil

Ett stort antal bilar tycks årligen gå upp i rök utan att någon egentligen efterfrågar dem.  Även om ingen utveckling, förutom konsten att trolla bort 10-tusentals bilar , gjorts av brottsligheten, ökar den lönsamma verksamheten ständigt. Den stora omättade marknaden för dessa skrotbilar är i första hand Afrika. Det borde åläggas ägarens ansvar, att förvissa sig om att anlita godkänd transportör när beställning av bärgning göres. Biltjuvars utveckling