Bilskrotens historia

Bilskrotens historia

Bilskrotens historia. Idag beräknas över en miljon bilar vara avställda, och därmed inte vara i bruk. En stor del av dessa har försvunnit ur landet genom illegal utförsel. Men det indikerar att dagens system för skrotning inte fungerar tillfredsställande. Dumpning av en skrotbil på otillåten plats har alltid funnits som alternativ. Trots olika åtgärder återstår problemet. Det har alltid funnits möjlighet att lämna in sin skrotbil på olika ställen i landet. Från början tog små verkstäder emot bilar för att plocka brukbara delar till sin verksamhet. Detta växte till försäljning av begagnade delar till olika bilägare.

LÄS MER: Dom bästa tipsen när ni skrotar bilen

Handeln utvecklades till skapandet av bilskrotningsföretag, som helt inriktades på demontering och försäljning av begagnade reservdelarPå vissa ställen lämnades fler bilar in än behovet av reservdelar. Detta innebar att det bildades stora uppställningsplatser med skrotbilar. Två sådana exempel med bilskrotens historia är Båstnäs bilkyrkogård i Töcksfors, samt bilkyrkogården i RydBåda har trots miljöbalkens krav på skrotbilar överlevt. De är i dag traktens största turistattraktion, som lockar tusentals besökare. De många gånger oorganiserade skrotarna skapade miljöproblem på många ställen. Det föranledde regeringen att ålägga större ansvar på bilproducenterna. Dessa skapade en krets av auktoriserade bilskrotar, som måste ta emot skrotbilar gratis. Och detta gäller även idag.

LÄS MER: Skrota utländska bilar i Sverige

Bilproducenterna fick även krav att skrotbilarna skulle återvinnas för återanvändning i tillverkningsindustrin. Idag kan fragmenteringsföretag återvinna 95 % av bilens vikt. Detta bidrar till att en bilägare normalt kan frakta och skrota sin bil gratisEn ny utredning i USA visar att metaller som guld, kobolt och litium ökar i bilens konstruktion. Cirka 20 ton guld går årligen till spillo. Att återvinna dessa material skulle betyda en mycket dyr återvinningsprocess. Därför finns inte ännu något lagkrav för en sådan. Enligt utredningen är det ofrånkomligt att ett krav kommer i framtiden. Som exempel uppges elektroniktillverkarnas resultat efter ställda krav. 

Bilskrotens historia. Idag beräknas över en miljon bilar vara avställda, och därmed inte vara i bruk. En stor del av dessa har försvunnit ur landet genom illegal utförsel. Men det indikerar att dagens system för skrotning inte fungerar tillfredsställande.
Bilskrotens historia. Idag beräknas över en miljon bilar vara avställda, och därmed inte vara i bruk. En stor del av dessa har försvunnit ur landet genom illegal utförsel. Men det indikerar att dagens system med att skrota bilar i Sverige inte fungerar tillfredsställande.

Efter bilskrotningens utveckling behövs de uttjänta bilarna mer än tidigare. Inte som objekt för begagnade delar som t ex. bildelsbasen eller laga som säljer delar. Utom till materialåtervinning. De över en miljon avställda bilarna förbryllar. Det lämnas in allt mindre bilar till skrotAllt pekar på att bilskrotningen fått konkurrens. Den illegala utförseln till exempel Afrika har ökat kraftigt under de tio senaste åren. Ingen vet hur stor del denna verksamhet som påverkar situationen, men den ofattbara statistiken från Transportstyrelsen kan ingen trolla bort.

LÄS MER: Defekta bilar repareras före försäljning

Hur mycket får man när man skrotar bilen. Bilskrotens historia. Skrota bilen. Skrotbilar hämtas gratis. Bortforsling av bil.